menu

Ljusets principer går att applicera på  alla tekniker. I wbbkursen kommer jag främst att demonstrera i  olja och akryl (även om jag inledningsvis även  visar  några övningar i akvarell). De tips jag ger nedan gäller olja och akryl. Vi börjar här med olja:

Du kanske redan har oljefärger du gillar men ska du köpa dina tuber för första gången kan ett nybörjarsortiment som räcker långt se ut så här:

  • Smaragdgrönt
  • Ljusockra eller extra ljusockra
  • Obränd umbra
  • Bränd Sienna
  • Koboltblått
  • Kinakridonrött (gärna Beckers)
  • Beckers klargult eller annan kall gul, typ citrongul.
  • Indian yellow (färgintensiv varmgul)
  • Järnoxidsvart
  • Titanvitt (en större tub)

Varför Kinakridonrött? Jo, det är en användbar kall röd som du både kan blanda orangea och violetta färger av.

Räcker det inte med min Cadmiumröda? Alla cadmiumfärger (röda, orangea, gula) är tyvärr mycket giftiga, både för dig själv och mijlön. Jag brukar rekommendera att man genast lämnar in dem till miljöstation om det inte står ”hue” på dem (en giftfri kopia). (Kadmium är förbjudet i de flesta sammanhang och kommer på sikt bli det för konstnärsfärg också.) Tänk överhuvudtaget på att inte slänga färgrester av något slag i avloppet.

När du målar vill du ibland späda ut färgen lite. Det gör du med linolja. Den bästa linolja jag provat är denna från Av Jord. Det som är speciellt med den är att man avlägsnat slemämnena som annars förhindrar torkningen. Den här linoljan torkar betydligt fortare än andra jag provat.

 

Den mest skonsamma förtunningen på marknaden heter just Skonsam förtunning. Den förvarar du i en burk med lock för  att tvätta penslarna i. Du späder även ut linoljan med den. Böj gärna till ett metallnät i nederdelen av burken mot vilket du kan gnida penseln ren (finns i byggvaruhandel). När du är klar för dagen tvättar du penseln noga i såpa eller med olivoljetvål efter rengöring med förtunning.

Blanda ut linoljan med lite förtunning. Om du målar i många lager ovanpå varandra tillsätter du mindre och mindre andel förtunning för varje lager. (Målar du med enbart linolja blir färgen så fet att nästa lager riskerar att inte fästa.) En bra allroundblandning är 60% linolja och 40% förtunning. Blanda till det i en liten burk med lock och häll upp lite i din palettkopp när du ska måla.

En palettkopp kan bestå av hylsan från ett värmeljus som du tejpar fast ovanpå paletten. Det kan också vara någon liten burk du ställer intill eller en färdig med hållare som du köper och klämmer fast på palettkanten.

En palett kan du enkelt göra av smörpapper som du tejpar runt en skiva. Köper du en träpalett ska du se till att första gången olja in den med linolja, annars suger den upp all din olja medan du arbetar och färgen blir styv

Att ha bra penslar som man trivs med är avgörande för måleriet. Skaffa några smalare och några bredare penslar. Själv föredrar jag för det mesta flexibiliteten i runda, mjuka penslar som med sin smala spets är bra till precisionsarbeten och samtidigt med ett lätt tryck kan täcka en bredare yta. Men prova dig fram, det är en smaksak.

Rengör så här:

Torka först av så mycket färg som möjligt på trasan. Doppa den sen igen i lösningsmedel och gnugga igen mot trasan. Upprepa några gånger och tvätta sedan i olivoljetvål. Se till att du vid rengöring försöker få ut färgen i botten av penseln så den inte blir spretig för fort.

Hårpenslar som man använder till akvarell, tempera och som fördrivare i olja är tillverkade av naturhår. De har små fjäll på varje strå som med tiden hårdnar, faller av  och gör att penselns strån brister. Med en fetare tvål smörjs penseln samtidigt in när du tvättar den och den håller mycket längre. Den bästa rengöringen för hårpenslar är därför olivoljetvål. Sådan tvål använder jag själv till både  hår, dusch, handdisk och fläckar. Och jag använder den till alla penslar sedan jag först rengjort penseln med trasa och förtunning. Tyvärr innehåller de flesta olivoljetvålar palmolja, men här kan du köpa en som inte gör det! Penslar kostar en del och kan räcka längre om de vårdas.

 

Billigare akrylfärger med sämre täckförmåga som t ex Amsterdam kan man använda i undermålningar. De finaste kvalitéerna i akryl är Golden och Liquitex. Jag väljer helst det tjockare ”heavybody”-sortimentet.

För att färgerna inte ska torka på paletten kan du göra en akrylpalett: Klicka upp färgen på smörpapper som du lagt ovanpå en riktigt våt disktrasa. Om du gör detta i en plastburk med lock kan du dessutom spara färgen i veckor.

När det kommer till färgtuber är det svårt att ge generella tips, då varje märke har egna kulörer, färgnamn och blandningar. Men försök gärna hitta färger som kommer nära den lista jag föreslagit för oljemåleri.

Liquitex har gett ut en bok om allt man kan göra med akryl. Den finns inte att skaffa som bok längre, men du kan ladda ner den här:

Akrylboken.

Akryl är mikroplast! Vi vill inte ha det i vattendragen! Tänk på att använda så lite vatten som möjligt och att åka med resterna till miljöstation.

 

 

 

 

 

 

 

 

Andra lektioner i samma kurs:

Materialtips

Tips för oljemåleri och akryl