menu

Ljusets principer gäller alla tekniker därför kan du i den här kursen  göra övningarna med de material som passar dig själv bäst. Jag kommer att göra demonstrationerna på flera sätt och du behöver inte göra dem i just den teknik jag visar utan kan alltså välja.

 

Akvarelltips

Allmänt om akvarell

Använd de färger du är van vid, men se till att du har en kall gul och en kall röd, (till exempel en Magenta, Kinakridon eller Rose Madder).

Jag föreslår att du rensar ut alla kadmiumfärger om du har sådana (de är röda eller gula) och lämnar in dem till miljöstation. (Kadmium är en tungmetall som anrikas i kroppsvävnader och i miljö.)

Ta hand om färgvattnet

Inga pigment eller färgrester bör hamna i avloppet då Östersjön är hårt belastad och våra reningsverk hukar sig inför kemiska utsläpp. Numera vill man därför att alla färgrester lämnas in till miljöstation. Det är därför bra att använda så lite vatten som möjligt och t ex ha olika vattenburkar för olika kulörer medan du arbetar så att du inte behöver byta vatten så ofta. Samla sen ditt förbrukade färgvatten i en dunk, låt det eventuellt dunsta av lite, märk upp den och kör den så småningom till miljöstation.

Vilka kulörer

Precis som med oljefärger brukar jag säga att det är bättre att ha färre kulörer och lära sig blanda dem väl än att ha för många olika. Färgval kan vara mycket personligt men jag skulle välja:

Phatloblå, Kobolt blå, Viridian, Obränd- och Bränd Sienna, Ivory black, Magenta (eller Rose Madder), någon klarröd (inte Kadmium), någon kall gul och eventuellt Obränd Umbra.

W&N konstnärsfärger är av fin kvalitet, men dyra.  W&N Cotmas lilla blå låda är billigare men är av enklare studiokvalitet. Istället för att på detta vis köpa enklare färg från ett dyrt märke kan man köpa akvarellfärger av konstnärskvalitet (”artist quality”) av billigare märke. De ryska White Nights eller Lukas är bra alternativ. Själv föredrar jag akvarellfärg på tub som medger pigmenttätare penseldrag och brukar då använda en kall gul, Phtaloblå och Magenta, Svart eller Paynes Grey. Är du van att blanda kan du göra så.

Penslar

Akvarellpenslar behöver inte nödvändigtvis vara av mårdhår. Idag finns många bra syntetpenslar. Ett prisvärt budgetalternativ är t ex Kolinex. Själv föredrar jag runda penslar som både kan ge en fin spets och med lite tryck, en bredare linje. Du kan behöva en stor platt pensel att fylla ytor med, till det kan du t ex ha en gethårspensel. Ett generellt fel är att man arbetar med för små penslar. Det är tidsödande och ger inte samma fräschör i anslaget. En liten pensel håller inte heller vatten lika bra, tänk på det när du väljer penslar.

Papper

Har du för tunt, sugande papper blir inte ditt resultat så bra som det kunnat bli. Ett fint papper är till exempel Saunders Waterford och ett bra, riktigt prisvärt block med 100 ark av 200 gr papper är Canson.

 

Oljefärger

(Du som vill arbeta med vattenlösliga oljefärger, gå in i Materialtips för skiktmåleri och skrolla längst ner på sidan.)

Kanske har du redan de oljefärger du gillar men ska du köpa dina tuber för första gången kan ett nybörjarsortiment som räcker långt se ut så här:

  • Smaragdgrönt
  • Ljusockra eller extra ljusockra
  • Obränd umbra
  • Bränd Sienna
  • Koboltblått (Den mest neutrala blå)
  • Phtaloblå-grön (En mycket blandbar frg)
  • Kinakridonrött (gärna Beckers) eller en Magenta
  • Beckers klargult eller annan kall gul, typ citrongul.
  • Indian yellow (En färgintensiv varmgul färg)
  • Järnoxidsvart
  • Titanvitt (en större tub)

Kinakridonrött är en användbar kall röd som du både kan blanda orangea och violetta färger av.

Alla kadmiumfärger (röda, orangea, gula) är, som jag nämnde tidigare tyvärr giftiga, både för dig själv och övrig miljö. Jag brukar rekommendera att man lämnar in dem till miljöstation om det inte står “hue” på dem (en giftfri kopia).  Tänk överhuvudtaget på att inte slänga färgrester av något slag i avloppet.

Linolja

När du målar vill du ibland späda ut färgen lite. Det gör du med linolja blandad med förtunning. Den bästa linolja jag provat är denna från Av Jord. Den här linoljan torkar fortare än andra jag provat. Se i alla fall till att den du köper är “refined” vilket betyder att slemämnen som förhindrar torkningen har avlägsnats.

Förtunning

Den mest skonsamma förtunningen på marknaden heter just Skonsam förtunning. Den förvarar du i en burk med lock för  att tvätta penslarna i. Du späder även ut linoljan med den. Böj gärna till ett metallnät i nederdelen av burken mot vilket du kan gnida penseln ren (finns i byggvaruhandel). När du är klar för dagen tvättar du penseln noga i såpa eller med olivoljetvål efter rengöring med förtunning.

Linoljemedium

Blanda ut linoljan med lite förtunning. Om du målar i många lager ovanpå varandra tillsätter du mindre och mindre andel förtunning för varje lager. (Målar du med enbart linolja blir färgen så fet att nästa lager riskerar att inte fästa.) En bra allroundblandning är 60% linolja och 40% förtunning. Blanda till det i en liten burk med lock och häll upp lite i din palettkopp när du ska måla.

Palett m. m.

En palettkopp kan bestå av hylsan från ett värmeljus som du tejpar fast ovanpå paletten. Det kan också vara någon liten burk du ställer intill eller en färdig med hållare som du köper och klämmer fast på palettkanten.

En palett kan du enkelt göra av smörpapper som du tejpar runt en skiva. Köper du en träpalett ska du se till att första gången olja in den med linolja, annars suger den upp all din olja medan du arbetar och färgen blir styv

Penslar

Att ha bra penslar som man trivs med är avgörande för måleriet. Skaffa några smalare och några bredare penslar. Själv föredrar jag för det mesta flexibiliteten i runda, mjuka penslar som med sin smala spets är bra till precisionsarbeten och samtidigt med ett lätt tryck kan täcka en bredare yta. Dessutom behöver du några flata av olika bredd, gärna med rundade kanter så kallade “filbert”. Men prova dig fram, det är en smaksak.

 

Penseltvätt

Penslar är kostbara och behöver lite omsorg. Tvätta dem genom att först torka av så mycket färg som möjligt på trasan. Doppa den sen igen i lösningsmedel och gnugga igen mot trasan. Upprepa några gånger och tvätta sedan i olivoljetvål. Se till att du vid rengöring försöker få ut färgen i botten av penseln så den inte blir spretig för fort.

Hårpenslar som man använder till akvarell, tempera och som fördrivare i olja är tillverkade av naturhår. De har små fjäll på varje strå som med tiden hårdnar, faller av  och gör att penselns strån brister. Med en fetare tvål smörjs penseln samtidigt in när du tvättar den och den håller mycket längre. Den bästa rengöringen för hårpenslar är därför olivoljetvål. Sådan tvål använder jag själv till både  hår, dusch, handdisk och fläckar. Och jag använder den till alla penslar sedan jag först rengjort penseln med trasa och förtunning. Tyvärr innehåller de flesta olivoljetvålar palmolja, men här kan du köpa en som inte gör det! Penslar kostar en del och kan räcka längre om de vårdas.

 

Akrylfärg

Billigare akrylfärger med sämre täckförmåga som t ex Amsterdam kan man använda i undermålningar. De finaste kvalitéerna i akryl är Golden och Liquitex. Jag väljer helst det tjockare ”heavybody”-sortimentet.

När det kommer till färgtuber är det svårt att ge generella tips, då varje märke har egna kulörer, färgnamn och blandningar. Men här kommer förslag:

  • Titanvitt
  • Obränd umbra som är en kall brun
  • Bränd sienna, en mer rödbrun färg
  • Guldockra som är gulbrun
  • En klargul, citrongul eller annan kall gul kulör
  • Indian Yellow som ä ren transparent, varm gul
  • Någon svart som t ex järnoxidsvart
  • En kall grön som Smaragdgrön, Beckers grön, Phtalogrön, eller Viridian
  • Blått…här väljer många ultramarin, men den är åt det röda hållet och ger därför inte så bra blandningar med t ex gult. Finner du en phtaloblå är den ofta lätt att jobba med, den är klar och mycket blandbar.
  • Kinakridonröd om du hittar den i akryl, eller en Magenta som är kallt röd
  • Någon varm klarröd kulör

Med dessa har du täckt hela spektrat av vad du kan behöva, men köp inte på dig så mycket från början…Kolla först vilka gamla tuber du har, säkert kommer du långt med dem!

Akrylpalett

En stor del av akrylfärgen brukar ofta hamnar i papperskorgen då den torkat bort på paletten. Det är inte nödvändigt: Leta fram en gammal kakburk i plast med lock, (en så stor och grund burk som möjligt), lite smörgåspapper och en disktrasa. Av detta gör du en palett som håller dina färger fuktiga i veckor.
Klipp till disktrasan så den passar i botten, dränk in den i vatten och täck med smörgåspapper (inte bakplåtspapper som inte släpper igenom fukt). Lägg sen upp dina färgklickar på smörgåspapperet och färgerna kommer att hålla sig våta hela tiden du arbetar. Med locket på håller sig även färgen till nästa gång du ska måla. Detta kommer att spara mycket färg åt dig och underlätta arbetet med färgblandningar du vill spara. (Om du lämnar burken i några veckor kommer färgen inte att torka, men så småningom att mögla).

Akryl är plast

Akryl är mikroplast och vi vill inte ha det i vattendragen! Tänk därför på att använda så lite vatten som möjligt och att samla upp och åka med resterna till miljöstation.

Allt om akrylmåleri

Liquitex har gett ut en bok om allt möjligt roligt man kan göra med akryl. Den finns inte att skaffa som bok längre, men du kan ladda ner den här:

Akrylboken PDF

 

Anteckningsbok

Sist men inte minst kan det vara värdefullt att skaffa en bra anteckningsbok föra att föra anteckningar och göra skisser av lärospån du vill kunna återvända till.

 

Andra lektioner i samma kurs:

Materialtips för ljuskursen

Kika på detta innan kursstart!

Första lektionen

De skuggor som skapar ljus

Andra lektionen

Det gyllengula kvällsljuset gör alla skuggor blå

Tredje lektionen

Perspektiv på ljuset!

Fjärde lektionen

Om belysningar i det fira

Femte lektionen

Lär av konsthistorien