menu

Materialtips inför skiktmålerikurs

Vad ska jag köpa…och vart?

Sammanfattning av det viktigaste, PDF

Oljefärger 

Dessa oljefärger använder jag i kursen: (Du som i stället använder vattenlöslig färg, skrolla längst ner på sidan.)

  • Asfalt Rembrandt 414  (Kan ersättas med: Old Holland B328 Transparent Oxide Yellow Lake)
  • Indian Yellow
  • Beckers klargul eller annan kall gul, typ W&N Citrongul.
  • Ljusockra eller Extra ljusockra, gärna Beckers
  • Obränd umbra
  • Bränd Sienna
  • Obränd Sienna
  • Magenta eller Beckers Kinakridonröd
  • Beckers Klarröd eller annan varmröd, t ex Wintons Cadmium Red Hue
  • Phtaloblågrön Rembrandt 576. Samma färg heter hos W&N Winsorblue Green shade.
  • Någon kall grön färg. Det kan t ex vara Smaragdgrönt, Viridian , Beckers Grön eller Phtalogrön.
  • Järnoxidsvart eller Ivory black (inte Lampblack)
  • Titanvitt (En större tub)
  • Mörkockra, gärna Beckers, eller annan heltäckande brun järnoxid, typ Old Holland “rödockra 62”, eller “Senneli 259 röd-ockra”

 

Förklaringar till listan ovan

Asfalt Rembrandt 414 är en transparent gulbrun färg som är suverän att lasera med – svår att ersätta med blandningar eller andra kulörer. (Den användes ofta som slutlasyr av Rembrandt och hans krets av konstnärer.) Se till att skaffa den i god tid så att man hinner beställa hem den, varje inköpsställe har bara någon enstaka tub i lager. Den har tidigare tagit slut i Sverige när min kurs drar igång.

Magenta är en kall röd färg som du både kan blanda orangea och violetta färger med. Det går också med Beckers Kinakridonröd men Magenta är ännu klarare.

Indian Yellow är en pigmentstark, varmgul transparent färg. Den är fin att lasera med och att bryta andra färger med.

Beckers Klargul och  W&N Lemon Yellow är gula åt det transparenta, kallare hållet. Det brukar finnas någon liknande inom varje fabrikat.

Phtaloblågrön heter  hos Rembrandt 576 och samma kulör kallas hos W&N Winsor Blue Green shade. Detta är en mycket användbar blå som man både kan blanda klara violetta och klara turkosa med.

Mörkockra är i Beckers sortiment en täckande färg som också är snabbtorkande. Den tar lätt över en blandning då den är så pigmentstark men är fin att täcka upp med varhelst du vill ha täckkraft. Hittar du inte den, sök en annan täckande, brun kulör.

Utöver listan ovan skulle du i ditt sortiment kunna lägga till en mer neutralt blå, typ Koboltblå (som varken lutar åt rött eller grönt).

 

Skaffa inte för många 

Sammantaget är detta ett sortiment du klarar dig långt med. Med alltför många tuber går du oftare vilse vid färgblandning. Jag brukar rekommendera att man hellre har färre färger och lär känna dem väl, som goda vänner. Själv har jag sedan jag var ung en massa olika tuber, men inser att jag använder mycket få. Att lära sig blanda till de färger man önskar är en färdighet som är till stor hjälp. Måla gärna upp tester av olika blandningar och sätt upp på väggen där du arbetar, eller tejpa fast i locket på din målarlåda. (Eventuellt kommer jag i framtiden även att digitalisera min kurs “Färgens Värld”.)

OBS: Alla kadmiumfärger (röda, orangea, gula) är tyvärr mycket giftiga och är entungmetall svår att rena i reningsverk och vid förbränning. Lämna dina kadmiumtuber till miljöstation om det inte står “hue” på dem. (“Hue” betyder “nyans” och syftar på en giftfri kopia).

Studiofärger?

De flesta fabrikat har en serie med bättre färgkvalitet och en enklare som kan vara helt OK, men är mindre pigmenttät och med billigare pigment av enklare kvalitet. Dessa kallas ibland “Studiokvalitet”.  Winsor & Newton har t ex en serie som heter “Winton”. Ofta räcker studiokvaliteten långt och Winton har t ex mycket bra kopior av kadmiumfärger för den som söker täckande klara röda, gula och orangea. Men om du är finsmakare av färg och inte skyr kostnaden är det bra att känna till att det finns olika kvalitéer.

Bivax

Vi kommer i kursen att tillverka ett eget konsistensmedel till färgen. Till det behöver du bivax i form av kakor eller pärlor (gula eller vita).  Om du inte vill göra detta, har bra ventilation och inte skyr starka lukter finns det en modern genväg i Liquin original, ett konstharts från W&N. Skaffa dig något av dessa två alternativ.

 

Duk eller pannå

I de första tre lektionerna målar vi på vanlig medelgrängad eller fingrängad målarduk. (“Gräng” syftar på dukens ytstruktur.) Det går bra med vare sig linne eller bomull och du kan använda lös duk som du tejpar upp på en skiva. Du kan också använda pannåer eller mindre målardukar. Arbeta inte för stort, det här är bara övningar och större format fordrar mycket tid.

I fjärde lektionen visar jag hur man själv kan göra en riktigt slät grund. Vill du prova det kan du använda en bit masonitskiva eller MDF-board som du grunderar med Gesso.

I femte lektionen kommer vi in på grovt underlag. Till det kan du gärna skaffa en bit riktigt grovgrängad duk. Eller så använder du en bit säckväv eller annat grovt tyg och bestryker med gesso. Vi kommer att gå igenom detta i kursen.

I sjunde och sista lektionen kommer jag att visa hur du kan tillverka din egen temperafärg att till exempel göra undermålningar med. Den målas gärna på magrare duk. De flesta dukar du köper idag är “allround” och fungerar till både olja, akryl och tempera, men det finns också särskild perfekt lämpad temperaduk att köpa för den som vill.

 

Linolja

Till oljemåleri behöver du en kallpressad, renad (“refined”) linolja. 

 

Damar

I kursen kommer vi att blanda till tre olika mediumblandningar. Till det kan du om du vill även skaffa Damarlösning (Ett harts löst i balsamterpentin). Damar kan även användas som mellanfernisa och som slutfernissa på ställen där man vill få högblanka effekter.

 

Små glasburkar

Vi blandar målarmediet i små glasburkar, så spara gärna tre små pestoburkar eller kryddburkar med tättslutande lock. Du behöver en liten burk till konsistensmedlet med så pass vid öppning att du kommer ner med en palettkniv och en lite större burk med skruvlock till lösningsmedlet, typ syltburk.

 

Målartrasor

Min morfar konstnären brukade säga: “Trasan –den är lika viktig som penseln!” Det går åt en del trasor! Målartrasor ska helst inte vara av papper eller frotté som ibland avger ludd. Något gammalt av linne eller bomull är bäst. 

 

Förtunning

Du behöver någon slags förtunning. Den mest skonsamma förtunningen på marknaden heter Skonsam förtunning. Du späder ut linoljan med den och använder den också till penseltvätt. Den räcker längre om du förvarar den i en burk med lock som du tvättar penslarna i.  Böj gärna till ett metallnät i nederdelen av burken mot vilket du kan gnida penseln ren. Metallnät finns på metervara i byggvaruhandel och du kan även köpa en metallsil och ta loss nätet ur. (Gamsol är en liknande produkt som Skonsam Förtunning men inte lika vanligt förekommande i Sverige.)

 

Prisvärda penslar

Att ha bra penslar som man trivs med är avgörande för måleriet. Du kan behöva både några platta och några runda, mjuka som med sin smala spets är bra till precisionsarbeten och som samtidigt med ett lätt tryck kan täcka en bredare yta.

Platta penslar med rundade kanter kallas för “Filbert” de är smidiga att lägga upp större ytor med. En bra sådan kommer till exempel från Lixuitex.

Du behöver också några så kallade “fördrivare”. Såna kan du hitta billigt här: Artistica (Obs, de vita, “Oval wash”). Jag rekommenderar också i filmen några jag hittade hos Zinkvit, om du vill handla allt från ett och samma ställe.

Fördrivarna använde vi för att borsta ut färgen och skapa mjuka övergångar. Det här var en teknik som var vanlig under Renässans och Barock men som inte används så ofta i dag. Om du i en butik frågar efter en “fördrivare” vet man därför tyvärr sällan vad du frågar efter. Leta istället efter penslar som är lika mjuka som en rougeborste (inte rakborste) och gärna av naturhår. (Vanliga akvarellpenslar är ofta alltför böjliga). Man kan prova en rougeborste, men ofta har den för bollig topp.

Du kan behöva ett par bredare och ett par smalare fördrivare och till de minsta detaljerna kan små, mjuka uttjänta spretiga syntetpenslar funka fint. Om du köper en billigare variant behöver du limma den i botten med något superlim, typ Loctite , annars kommer den att släppa hår i bilden medan du arbetar.

Rosemary & co har mycket bra penslar av egen tillverkning. Du kan kostnadsfritt beställa en katalog där penslarna visas i naturlig storlek. För den som vill ha runda penslar kan jag rekommendera deras “Eclipse pointed round” som har mjuk nylon med bra styrsel och som håller spetsigheten länge. Hennes “Mondy Mops” är bra fördrivare.

 

Penseltvätt 

 

Penslar kostar en del men kan räcka längre om de vårdas. Se till att du vid rengöring försöker få bort färgen som samlats i botten av penseln så den inte blir spretig så fort. Gör så här: Doppa den i burken med Skonsam förtunning och torka av så mycket färg som möjligt på trasan. Doppa den sen igen i förtunningen och gnugga mot trasan. Upprepa tills den inte avger färg och tvätta sedan i olivoljetvål.

Hårpenslar som man använder till akvarell, till tempera och som fördrivare i olja är tillverkade av naturhår. De har små fjäll på varje strå som med tiden hårdnar, faller av  och gör att penselns strån brister. Med en fetare tvål smörjs penseln samtidigt in när du tvättar den och den håller mycket längre. Den bästa rengöringen för hårpenslar är därför olivoljetvål. (Olivoljetvål kan även användas till dusch, schampo, handdisk och fläckar.) De flesta olivoljetvålar innehåller palmolja, men här kan du köpa en som inte gör det.

Mer om penseltvätt

 

Gesso

Med gesso kan du grundera ditt eget underlag för att måla på trä, papp eller tyg. Det finns många olika slag, lösare eller fastare, vita eller pigmenterade, med eller utan struktur. Jag föreslår en vit som du själv sedan kan pigmentera eller tillsätta strukturmedel. Liquitex gesso kan spädas med upp till 25% vatten. Vill du arbeta med oljefärg ovanpå stryker du 2-4 gånger. Tätt vävda tyger ger bättre underlag för färgen. Hårda ytor som masonit, slipas först med fint sandpapper och stryks först med ett tunt lager som får torka, därefter ett ytterligare. 

Liquitex är pigmenttät av högre kvalitet.

Old Holland har en ännu fastar konsistens och kan spacklas på.

Galeria är billigare, utspädd men funkar ändå mycket bra.

 

Akrylfärg

Akrylfärger skiljer sig mycket i kvalitet. Billiga märken brukar vara pigmentsvaga och ha sämre täckförmåga som t ex Amsterdam. Men man kan använda dem i undermålningar. Finare kvalitéer i akryl är t ex  Golden eller Liquitex. Jag väljer helst det tjockare ”heavybody”-sortimentet som påminner om oljefärg i konsistensen. I den här kursen använder vi bara akryl till undermålningar och då är inte kvalitén lika viktig. Men se till att du i alla fall har en vit tub med tillräcklig täckkraft! En dyrare färg kan verkligen vara värd sitt pris när det kommer till vitt. För dig som vill att akrylfärgen ska torka lite långsammare kan “Golden Open” passa.

Det fina fabrikatet Old Holland tog fram en prisvärd, pigmenttät färgserie till eleverna vid Konsthögskolan i Amsterdam: Ara. I det sortimentet finns en vit, “Extra täckande titanvit” som är lika bra som Liquitex, men mycket billigare.

När det gäller färger är det svårt att ge generella tips, då varje märke har egna kulörer, färgnamn och blandningar, men du behöver framför allt en vit, svart och  en Bränd Sienna eller liknande. Vill du göra mångfärgade undermålningar i akryl behöver du förstås en hel palett.

Här är en generell akryllista:

  • Titanvitt
  • Svart
  • Obränd umbra
  • Bränd sienna
  • Guldockra
  • En klargul, citrongul eller annan kall gul kulör
  • En kall grön som Smaragdgrön, Beckers grön, Phtalogrön, eller Viridian
  • Phtaloblå
  • En kall röd
  • En varm klarröd kulör

Köp inte på dig så mycket från början…Kolla först vilka gamla tuber du har, säkert kommer du långt med dem!

Akrylpalett

En stor del av akrylfärgerna brukar  hamnar i papperskorgen då den torkat bort på paletten. Det är inte nödvändigt: Leta fram en gammal kakburk i plast med lock, (en så stor och grund burk som möjligt), lite smörgåspapper och en disktrasa. Av detta gör du en palett som håller dina färger fuktiga i veckor.
Klipp till disktrasan så den passar i botten, dränk in den i vatten och täck med smörgåspapper (inte bakplåtspapper som inte släpper igenom fukt). Lägg sen upp dina färgklickar på smörgåspapperet och färgerna kommer att hålla sig våta hela tiden du arbetar. Med locket på håller sig även färgen till nästa gång du ska måla. Detta kommer att spara mycket färg åt dig och underlätta arbetet med färgblandningar du vill spara. (Om du lämnar burken i några veckor kommer färgen inte att torka, men så småningom att mögla).

Färgrester

Tänk på att inte slänga färgrester av något slag i avloppet.

Akryl är mikroplast och vi vill inte ha det i vattendragen. Tänk därför på att använda så lite vatten som möjligt, att samla upp set i en större behållare och åka med resterna till miljöstation.

Extramaterial 

Pimpsten är bra för att skonsamt slipa bort damm med från en torr målning innan nästa skikt ska målas över. Tyvärr har det visat sig svårt att få tag på i Sverige. Ibland finns det i hälsokostbutik, men det ska vara en porös pimpsten, inte så hård att den rispar målningen. Jag fann en bra på e-Bay.

Sandpapper kan behövas för att pulvrisera pimpstenen med,  (storlek 100 eller 120), och för att slipa riktigt släta grunder om du vill testa att grundera själv. Då slipar vi från grövre till allt finare: 100, 120, 200 och 240.

Vit vanlig tavelkrita behövs för att att kunna skissa på mörka målningar. 

Någon schablon med bokstäver  kan skaffa om du tycker det är kul.

 

Om du vill testa att göra din egen gesso som förr i tiden, (det är dock kuriosa:)

Gipspulver

Kritapulver

Titanvitt pigment

Hudlim/Pärllim/Benlim/Harlim

 

Vattenlösliga oljefärger

Rembrandts vattenlösliga oljefärg heter Cobra av professionell  kvalitet,  smidigare än Artisan, (som är ett enklare märke).

Vattenlösliga oljefärger går att blanda med vanlig linolja och allt som hör därtill men då blir inte färgen vattenlöslig längre. Schmincke har dock ett medium som gör oljefärger vattenlösliga, vilket gör att du om du vill kan använda vanlig oljefärg, det heter Schmincke medium W. Jag rekommenderar att du skaffar det om du vill använda t ex Asfalt Rembrandt 414, som inte finns bland de vattenlösliga färgerna. 

I stället för de mediumblandningar (“burk 1,2 och 3”) som vi andra gör i kursen kan du använda vattenspädbart målarmedium utspädd med vattenspädbar förtunning 

Istället för det vaxmedium vi andra i kursen tillverkar kan du använda Cobras trögflytande “Painting Medium 091”.

(Artisan saknar tyvärr målarmedium med konsistens, de har bara rinniga vätskor att späda färgen med.)

Om du inte tål lösningsmedel men tål linolja (linoljan är ätlig) kan du också använda riktig linolja till dina vattenlösliga färger istället för vattenspädbar linolja. Men tänk  i så fall på att den vattenlösliga färgen då inte längre är vattenlöslig. Då rengör du penslarna i rapsolja och tvål efter arbetet (se slutet av min första korta film om penseltvätt) och under arbetets gång torkar du av penslarna mot trasan. (Ingen rapsolja i målarfärgen, rapsolja torkar inte). Men med denna lösning kan du inte blanda till de där tre burkarna med olika medier som jag nämnde.

 

De färger ur Artisans sortiment som jag rekommenderar:

Cadmium Yellow Hue

Lemon Yellow

Cadmium red Hue

Magenta

Phtaloblue red shade

Cobalt blue

Viridian

Yellow Ochre

Indian red

Raw Sienna

Burnt Sienna

Burnt Umber

Raw Umber

Ivory black

Titanium White

Färgkarta Artisan

 

I Artisans sortiment finns inte  Phtaloblågrön men möjligen når man långt med den Phtaloblåröda. Jag lägger här till Koboltblå även om den inte är lika blandningsbar som phtalofärgerna då den är en neutral blå. Men om du väljer att blanda dina vattenlösliga med oljefärger kan du alltså skaffa en oljefärgstub phtaloblågrön Rembrandt 576 eller Winsor Blue Green shade. Mörkockra som jag rekommenderar i kursen påminner om Artisans Indian red.

 

De färger ur Cobras sortiment som jag rekommenderar:

Titan White

Permanent Yellow Lemon

Primary Magenta

Coboltblue

Phtaloblue

Phtalogreen

Burnt Sienna

Yellow Ochre

Ivory Black

Raw Umber

Light Oxid Red

Färgkarta Cobra

 

Fråga mig gärna om det är något mer du undrar: anna@annatoresdotter.se 

Andra lektioner i samma kurs:

Materialtips för kurs i skiktmåleri

Läs inför kursstart!

1:a lektionen: Knepen med en bra undermålning!

Börja med mörker och ljus

2:a lektionen: Nu målar vi över!

Hemligheterna med en bra lasyr!

3:e lektionen: Färg på färg!

Hudtoner, mörker och lysande rött

4:e lektionen – Hur började det?

Lär ur konsthistorien

5:e lektionen – Täckande färg men glesa penseldrag!

Om att schumra, måla abstrakt och om att måla som Turner...

6:e lektionen – Vassa tekniker

Om att spräcka, stänka, kombinera, med mera...

7:e lektionen – Temperans möjligheter

Det bästa för undermålning?