Regeringen har gett pengar till skolorna för att man ska ta in konstnärer att skapa med barnen och då och då anlitas jag för detta. Jag har de sista åren mött över tusen barn och tycker det är roligt att få implementera professor Britt-Maj Wikströms forskning kring bildsamtal.*)
I många sammanhang är vi människor omgivna av både facit och prestationskrav. Det kan därför upplevas skönt att göra något där inte finns något rätt eller fel. Där det du själv känner och tänker är just det efterfrågade. Att berätta om en bild är att bli sedd och respekterad av andra för det man själv står för. Det är också en träning i att formulera och uttrycka sin egen reaktion. Viktigt i en tid då vi manipuleras så mycket av bildinformation!
Jag var för några år sedan med och ledde en studie kring bildsamtal i grupp tillsammans med professor Britt-Maj Wikström, professor emerita i socialmedicin vid Aakers universitet, Norge, och docent vid Karolinska. Då fick jag på nära håll uppleva bildsamtalets stora möjligheter. Erfarenheterna från detta har jag tagit med mig både till mina egna vernissager och in i skolans värld.
Har man lärt sig denna spontana metod att tolka bilder har man sen alltid med sig ett redskap för att låta sig berikas av konst och det är roligt när det förhållningssätt jag visat på lever vidare i klasserna. Jag har därför, till inspiration för lärare, tagit fram en vägledning för bildsamtal i skolan. Den kan gratis laddas ner från min hemsida.
(* www.artforhealth.com