Här presenteras en digital lärplattform med konst, poesi och fakta. Rubrikerna 1–12 är tänkta att användas i kronologisk ordning och till varje del finns förslag på övningsuppgifter som kan anpassas från årskurs 6 upp till gymnasieskola.
Läroplaner
Ämnesområdet jord/mylla berör flera av skolans ämnen: Bild, Biologi och Svenska i huvudsak, men även Hem – och konsumentkunskap.
Koppling till Lgr 11
Bild
Biologi
Svenska
Hem- och konsumentkunskap
Koppling till Läroplan för gymnasieskolan Gy11
Det är skolans ansvar att varje elev kan använda sina kunskaper som redskap för att
Det är skolans ansvar att varje elev kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.
Det etiska perspektivet: Undervisningen i olika ämnen ska behandla detta perspektiv och ge en grund för och främja elevernas förmåga att göra personliga ställningstaganden och agera ansvarsfullt mot sig själva och andra.
Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna insikter så att de kan dels själva medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de övergripande och globala miljöfrågorna. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.
Fyra “F”, didaktiktiska utgångspunkter
Didaktik handlar om att förstå vad som påverkar lärande.
Aristoteles indelning i teoretisk kunskap, praktisk kunskap samt praktisk klokhet är fortfarande en värdefull syn på vad kunskap är. Aristoteles tankar har tidigare funnits med i läroplanerna, men de är fortfarande mycket väl gångbara och sammanfattas i 4 F:
Designorienterat tänkande
Vi vill fundera kring frågan om hur lärare kan använda sig av ett designorienterat tänkande (vara öppen för förändring och hur saker och ting kan utvecklas – att tänka nytt) för att skapa en undervisning som berör komplexa framtidsfrågor med fokus på ungas perspektiv.
Hur kan man få eleverna att delta aktivt i undervisningen? Det handlar bland annat om att ”koppla samman undervisningen med elevernas livsvärldar och världen utanför skolan.”
Att undervisa om konst och poesi kan vara utmanande för unga människor. Men det finns metoder att komma vidare till exempel Black Out Poetry, Konstpoesi och Bokryggspoesi.
På hemsidan Sustainable Poetry https://sustainablepoetry.se finns ett omfattande material om ungas poesiskrivande.
Att skapa poesi är en skapande process som kräver fantasi, kritiskt tänkande och kreativitet.
Det är viktigt att atmosfären i klassrummet utstrålar ett utforskande lärande där elever uppmuntras att pröva och pröva.
(Källa: Innovativt design för lärande, Liber 2021, av Maria Glawe och Staffan Selander)
Tre nyckelord
De jordövningar som finns i vårt material betonar tre nyckelord:
Nyfikenhet, oräddhet och förundran.
En nyfikenhet och förundran över det fantastiska levande liv som finns under våra fötter som vi vill stiga ner i med öppna, utforskande sinnen.
Globala målen
I projektet Ömsesidighet berörs följande globala mål:
2 Ingen hunger
Genom att främja ett hållbart jordbruk med modern teknik och rättvisa distributionssystem kan vi säkerställa tillgång till tillräcklig och näringsriktig mat för alla.
4 God utbildning för alla
Utbildning är nyckeln till välstånd och öppnar en värld av möjligheter som gör det möjligt för var och en av oss att bidra till ett hållbart samhälle.
12 Hållbar konsumtion och produktion
Vår planet har försett oss med ett överflöd av naturresurser, men vi människor har inte nyttjat det på ett ansvarsfullt sätt och konsumerar nu långt bortom vad vår planet klarar av. Visste du exempelvis att 1/3 av den mat som produceras slängs? Att uppnå hållbar utveckling kräver att vi minskar vårt ekologiska fotavtryck genom att ändra hur vi producerar och konsumerar varor och resurser.
13 Bekämpa klimatförändringarna
Klimatförändringarna är ett verkligt och obestridligt hot mot hela vår civilisation. Utsläppen av växthusgaser fortsätter att stiga och som följd riskerar vi att nå en genomsnittlig global uppvärmning som överstiger två grader, vilket skulle få allvarliga konsekvenser för ekosystem, havsförsurning, mänsklig säkerhet, matproduktion, vattentillgång, hälsa och ökad risk för naturkatastrofer.
Effekterna är redan nu synliga och kommer att bli katastrofala såvida vi inte agerar nu. Genom utbildning, innovation och efterlevnad av våra klimatförpliktelser kan vi göra nödvändiga förändringar för att skydda planeten.
15 Ekosystem och biologisk mångfald
Hållbara ekosystem och biologisk mångfald är grunden för vårt liv på jorden. Att tillgodose mänsklighetens behov av livsmedel, energi, vatten, mineraler och råmaterial utan att skada den biologiska mångfalden och säkerställa hållbart nyttjande ekosystemtjänster är en avgörande utmaning för vår överlevnad.
Övningarna
Materialet innehåller 13 övningar som kan användas av både yngre och äldre elever. En sann pedagog kan säker anpassa en övning till den egna undervisningssituationen.
Vi hoppas att övningarna kommer att inspirera och engagera.
Bära eller brista, olja, 205 x 135 cm, Anna Toresdotter. Oljemålning, 205 x 140 cm.