menu

Akrylpalett

Börja med att tillverka din våthållningspalett

En stor del av akrylfärgen brukar ofta hamnar i papperskorgen då den torkat bort på paletten. Det är inte nödvändigt: Leta fram en gammal kakburk i plast med lock, (så platt som möjligt), lite smörgåspapper och en disktrasa. Av detta gör du en palett som håller dina färger fuktiga i veckor.
Klipp till disktrasan så den passar i botten, dränk in den i vatten och täck med smörgåspapper (inte bakplåtspapper som inte släpper igenom fukt). Lägg sen upp dina färgklickar på smörgåspapperet och färgerna kommer att hålla sig våta hela tiden du arbetar. Med locket på håller sig även färgen till nästa gång du ska måla. Detta kommer att spara mycket färg åt dig och underlätta arbetet med färgblandningar du vill spara. (Om du lämnar burken i några veckor kommer färgen inte att torka, men så småningom att mögla).

Tillbehör

Du använder samma sorts penslar till akryl som till oljemåleri. Intill din palett behöver du en bunke med vatten och gärna en disktrasa. Det finns också många roliga målarmedier att blanda ut färgen med; medier som gör färgen transparent, tjockare, grynig, blank eller matt m.m. Att blanda ut med målarmedium gör färgen stabilare än om du spär den med vatten. Den skiftar inte färg när den torkar, du får ett smidigare penseldrag och färgskiktet blir mer elastiskt. Tycker du att ditt målarmedium är för segt kan du tillsätta några droppar ytspänningsmedel s k ”Flowimprover”. (Mer om akrylmedium längre ner i denna text.)

Skiktmåleri i akryl

Akryl erbjuder många möjligheter till spontant skiktmåleri då den torkar så fort. I exemplet på bilden ovan målade en elev ett lager i gult och grönt som hon sedan snabbtorkade med hårtork och övermålade i rött och orange genom ”duttande” eller med schumrande penseldrag. Slutresultatet ger en mer levande yta än om bilden direkt målats i rött och gult då nu istället den kontrasterande undermålningen tittar fram här och var och skapar spänning.

Vill man  erhålla klara färger är det viktigt att det under skiktet är torrt innan kontrasterande färg läggs på och att färgen som läggs på är pastos (täckande), men anläggs något glest. Är det undre lagret inte torrt, eller färgen som läggs på är för tunn blir kulörerna istället smutsiga.

Kan man lasera med akrylfärg?

Ja, du kan lasera (måla genomskinliga lager) men det torkar mycket fort, så att fördriva (borsta ut färgen jämnt med torr, mjuk pensel) låter sig inte göras på samma vis som i olja.
Att fördriva betyder att man med en mycket mjuk och torr pensel borstar ut färgen som man anlagt på duken till en slät yta och ser till att alla övergångar mellan olika färger blir mjuka. Detta låter sig lättast göras i olja eftersom en fördrivare hela tiden hålls torr genom att gnuggas mot en trasa. I akryl torkar fördrivaren lätt och blir förstörd, men med lite retarder (fördröjningsmedel) i färgen kan du i viss mån göra liknande saker. Det blir dock inte samma resultat som i oljemåleri.

Penslar i färger

Lasyrer i akryl trots allt

Man kan alltså måla genomskinliga skikt i akryl, men det går sällan att åstadkomma samma effekter som i olja. Bäst effekt får du om du använder ett medium som är avsett för lasering med akryl. Många tunnar ut akrylfärgen med vatten, men det ger spröda, matta skikt som ofta förändrar färg vid torkning. Akrylmedium har olika namn och sammansättning i olika märken. Hos Liquitex kallas det t ex ”Glazing medium”. Vill man få det riktigt tunt använder man airbrushmedium.

Slow-dry medium

Den akrylfärg du lagt på torkar som du vet, snabbt. I olja kan man justera lasyren länge, man kan torka bort där den ska vara tunn, lägga på mer där det ska vara tjockare. Du kan till och med ta en fika, komma tillbaka, känna efter och fortsätta med att justera bilden. Det låter sig inte göras i akryl. Om du vill att det ska gå långsammare i akrylmåleri kan du tillsätta lite ”slowdry-medium” eller ”retarder” och därmed vinna lite tid.
Retarder kan få färgern att torka hälften så fort och gör det lite mer likt oljemåleri. Observera att Liquitex slow-dry-medium inte får blandas i till mer än 25% annars kan det hända att färgen aldrig torkar!

Att spräcka färg

Stryk upp akrylfärg tunt pålagd och stänk T-sprit över. På detta vis kan du skapa ett intressant mönster i färgskiktet.

Bra märken

Liquitex produkter är dyra men är det äldsta märket som bedrivit mycket forskning och utveckling och är av bra kvalitet. Golden har också ett stort sortiment och är även de, mycket bra. De säljs bl a hos Konstnärernas Centralköp. Schmincke är ovanligt prisvärda för sin pigmenttäthet.
Varning för billiga färger som t ex ”Amsterdam”, de innehåller inte så mycket pigment men kan förstås användas i undermålningar.

Släpp loss (kopia)

Akryl på plexiglas/plastglas

Rugga eventuellt upp ytan lätt med fint sandpapper just där du ska måla. Använd laserande pigment, alltså välj de pigment som till sin karaktär är genomskinliga. De flesta märken har beteckningar på tuben som anger om de är transparenta eller opaka. Späd med Glossy medium och måla med fördel på båda sidorna.

Akryl fäster på många olika underlag och erbjuder mycket flexibilitet i uttrycket. Liquitex har gett ut ett bra häfte med sammanställning över material och tekniker och på deras hemsida finner du flera små filmer om teknik: www.liquitex.com

Även Golden erbjuder mycket information på sin hemsida: http://www.goldenpaints.com/

Collage

Med matt gelmedium kan du applicera det mesta på din bild. Stryk på gelmedium och lägg på det papper, tyg, sand eller vad du kan vilja föra in i bilden. Låt det torka en till tre dagar beroende på tjockleken. Om materialet suger upp allt medium kan du få stryka det en gång först och sedan låta torka. Därefter suger det inte in.

Grundera pannå eller duk

Man kan grundera en träskiva med matt väggfärg och bäst är att applicera den genom att rolla. Men gesso (finns att köpa där du handlar kostnärsmaterial) är mindre sugande och mer hållbar i längden.
Använder du obehandlad duk spänner du först upp den innan du stryker på akrylgesso med pensel. Liquitex gesso bör sen torka i 48 timmar innan du börjar måla på den.

Målarmaterial är kostsamt tycker många. Vill du dryga ut färgen utan att förlora dess intensitet har Liquitex ett matt, opakt utvidgande medium avsett för detta.

Du kan också använda Liquitex Basics value series som är en enklare och billigare färgserie, till undermålningar och använd den dyrare konstnärsfärgen till övermålning. De flesta stora märken har även en enklare, billigare ”elev”-serie .

Fernissa

Man kan behöva fernissa en akrylmålning för att ge den skydd mot damm och föroreningar som annars lätt fastnar i dess porösa yta. De flesta märken har matta och blanka att välja bland och vad man väljer är en smaksaken smaksak.

Liquitex omfattande bok om akrylmåleri, PDF:

liquitexboken (1)

Mer för elever:

Studiebesök Thielska Galleriet

Måla vatten

Träd i konsten

Studiebesök på Nationalmuseum

Spontan lek med färg och form

Människor i rörelse

Landskap

Om olja

Materiallära

Färglära

Skiktmåleri

Så målar jag ljus

Idéer och kompoisition

Om Akryl

Om Tempera

Viktigt om hälsa

Memoreringssånger

Elevutställning

Ta med till kursen