menu

Spontan lek med färg och form

Av Anna Toresdotter med inspiration från Flora Bowley

 

Färgen

Lär dig blanda olika kulörer utifrån de tre grundfärgerna magenta, cyan och en kall gul, samt vitt och svart. Du har nytta av att kunna blanda färger så att de inte oavsiktligt blir gråaktiga.

Se hur ljusare valörer är känsligare, hur t ex gult som har en ljus valör bara behöver en liten, liten klick blått för att bli till grönt.

Violett är i en egen kategori för sig, den blir lätt skitig i blandning med andra som t ex varmrött, orange, gult eller grönt.

Färger med högre intensitet påverkar också mer som indian yellow, engelskt rött etc.

Se också hur t ex dova lyfter de mer ljusa eller klara så de blir lysande när de målas intill varandra!

Det är viktigt att ha koll på vilka färger som är laserande och vilka som är täckande, ibland vill du måla över någonting helt, ibland vill du bara lasera över något för att binda ihop olika fält färgmässigt och samtidigt behålla mönster och strukturer på duken som ska skina igenom.

Gör små färgglädje-prov med kombinationer du gillar som du har intill dig för att bli inspirerad av.

I den här typen av måleri kan det vara av fördel att i varje skikt utgå från högst två av de tre grundfärgerna (alla tre blir tillsammans grått) och att låta varje lager torka innan övermålning.

Flytande eller fast akrylfärg?

Utgå från fast färg, (se särskilt till att använda en bra ”heavybody” titanvit färg som täcker, inte en vit av billigt märke som ter sig genomskinlig).

Späd ibland ut den fasta färgen till flytande färg genom att blanda den fasta akrylen med flytande akrylmedium, inte med vatten. När du blandar den med vatten färgförändras den gärna när den torkar och skiktet ”bygger” inte lika bra. Flytande färg har du nytta av till olika saker:

  • Tunn färg kan rinna i olika riktningar
  • För att göra linjer behöver du tunn färg.
  • Vill du stämpla med något behöver du också tunn färg.

Paletten

Använd stor palett när du ska syssla med intuitivt måleri på stor duk, gärna två stycken: Till exempel en för varma och en för kalla färger. Utgå från en ren palett. Har man en glaspalett kan man bara blöta den med duschsprutan och skrapa av med rakbladsskrapa. Själv gör jag våthållnings-paletter av gamla bakplåtar.

Användbart

  • Sprayflaska
  • Disktrasa
  • Skumborstar
  • Saker från köket och naturen att ha till schabloner eller stämplar som t ex köksredskap, halva champinjoner, tillskurna potatisstämplar, löv, selleristjälk eller majskolv. (Ett löv kan användas som stämplar men också som negativa ytor: Man gör en linje runt eller målar utanför dem, som schabloner. En gaffel gör fina parallella linjer!)
  • En toarulle skapar ett komplext mönster när den rullas full av färg
  • Olika egentillverkade schabloner av papp
  • Gamla spetsdukar och spetsar
  • Köpta bokstavs-schabloner
  • Akrylmedium
  • Spackelspade
  • Olika färgkombinationer du målat för att ha som inspiration.
  • Svamp eller disktrasa för att få mjuka övergångar.
  • En långskaftad pensel på pinne ger levande tecken
  • Man kan göra en stor pensel av en massa små uttjänta! Tejpa ihop dem på en spackelspade!

Konstupplevelsen

Vi vet hur ljusvågor når ögat men hur det blir en upplevelse kan vi inte förklara. Vi uppfattar olika saker från en och samma bild och vi ser saker på olika vis vid olika tidpunkter i våra liv. Vi upplever konst med hjälp av våra erfarenheter och känslor. Därför kan det vara bra att stärka sitt inre lyssnande och känslighet innan man startar.

Var en stund med dig själv: Se t ex en kokong runt dig, låt den lysa i färger du tycker om. Vilka färger har du där inne hos dig? Ta med dig någon eller något som gör dig glad där inne. Håll händerna på bröst och solarplexus och andas.

I bilden ovan har Gunilla täckt duken med olika färger och sedan isolerat ett motiv genom att måla guldfärg runt om.

Ibland kan det vara intressant att fotografera bilderna allteftersom de växer fram! Monicas bild ovan är kanske klar…eller kommer det att hända något mer?

Olika sätt att starta

Den tomma duken kan kännas hämmande när du ska börja men det brukar fungera lättare om man målar spontant inom vissa ramar. Fråga dig vad du längtar efter för färger, former och mönster. Det finns ingenting du måste, inget som är rätt. Vad söker du? Vad känns intressant och kul?

Här är förslag, prova dem gärna vid olika tillfällen:

  •  Sätt på bra musik och måla efter den. Rör på dig lite innan du börjar!

 

  • Lägg t ex upp alla grundfärger på din palett och blanda även till sekundärfärger. Börja med endera av dem på ena sidan av en stor duk och de andra på den andra halvan. Gå sedan över med den andra paletten på ömse sidor när det först färglagret torkat. Kalla på varma och vise versa! Använd flödigt med färg.

 

  • Ös på med mycket energi och olika färger och former, det är alltid lättare att senare förenkla än att tillföra energi, komplexitet och struktur till bilden.

 

  • Figurativa element kan uppstå ur former i bilden, men de kan även planeras i skisser i förväg och stoppas in där de passar.

 

  • Arbeta med vänster hand. När du drar streck med penseln, snurra av färgen från penseln medan du drar den över duken och låt den endast nudda mjukt!

 

  • Måla och blunda ett tag!

Sofia har i målningen ovan lagt ljusare mönster på mörka.

Fler sätt att starta

  • Börja med riktigt mörk färg från början så att du får starka kontraster.

 

  • Skriv massor av text och ord på duken! (Spraya duken innan så flödar det lättare.)

 

  • Droppa färg på en duk och spraya vatten på den, dra sen ut det med skumborsten.

 

  • Stämpla in mönster: Använd en urgröpt zucchini, potatis, en majskolvsände etc. Testa vad som går! Detta är  enklare att göra med flödande färg, inte heavybody. Späd med vatten.

 

  • Att rulla en majskolv insmord med färg över hela duken kan ge en intressant struktur att utgå från.

 

  • Lägg duken på golvet droppa ut färger, spraya sedan vatten på dem och borsta ut med bred pensel. När det torkat, stänk/häll på färg igen, spraya ut vatten, borta på med penseln igen. Låt färgen rinna.

Pia har arbetat länge med den stora målningen här ovan och adderat olika mönster, både för hand och med hjälp av schabloner av olika slag.

När du kör fast

  •  Låt bilden vila ett tag, byt musik, titta i spegeln, gå därifrån, arbeta med nåt annat, gå ut. Kolla gärna på Pinterest eller sök inspiration i naturen, hitta något i din omgivning att måla av. Ge inte upp bilden direkt.

 

  • Ta ett steg i taget, du behöver inte tänka på hela bilden hela tiden, sen går du på håll och överblickar den igen.

 

  • Det kan vara till god hjälp att söka kontraster.

 

  • Fråga dig, vad skulle kontrastera bra här?

 

  • En annan färg, (en motsatt?) Vad tycker du om för färgkombinationer. (Spara på såna! Fota, anteckna!)

 

  • Eller använd valörkontraster: En mörkare eller ljusare färg!

 

  • Våga vara på hal is ett tag, var inte för snabb med att veta vad du ska göra. Du måste tåla att den ser trist ut en stund – gå ur din bekvämlighetszon. Var snäll mot dig själv när den känns obekväm. Variation är bra här, inte perfektion.

 

  • Måla alltså på utan att bry sig om resultat. Vissa saker går man vidare med andra inte, utan täcker dem. Varje fläck är viktig även om den blir övermålad. Den är en del i historien, i processen.

 

  • Lägg in moment som att vila i dig själv, acceptera det som det är, tänk rosa och självvänlighet. Skriv ner positiva framtidsbilder istället för rädslor. Slappna av och blunda och låt inre bilder komma som du t o m kanske kan använda dig av.

 

  • Arbeta gärna på flera dukar för att få nytt perspektiv och distans.

 

  • När du kör fast i att det finns för många möjligheter, försök hitta några riktlinjer att hålla dig till: Återvänd kanske till mönster och skisser i din skissbok och till dina favoritfärger. Man lär sig att komma vidare genom att hålla på, att testa och lära känna sina färger.

Ovan: Kerstin sprayar akrylfärg (finns att köpa på bl a Panduro) genom ett tårtpapper.

 

Undvik smutsiga lager

Att ”kladda fritt” på en duk i flera lager kan alltså vara användbart. För att undvika att lagren blir grådaskiga använder du i vart lager enbart färger från en sida av färgcirkeln och låter det torka emellan. Så småningom fokuserar du dig på färger du gillar. Det brukar vara lyckat att låta en färg dominera, här och var lägga in en kontrastfärg  till den och sedan massor av små ytor med andra färger som får spela upplivande biroller!

 

Tips

  • Linjer behöver inte vara svarta!

 

  • Träna dig att arbeta snabbt och slarvigt. Sätt på bra musik och rör kroppen samtidigt.

 

  • Byt pensel när du byter från mörkt till ljust.

 

  • Använd duschspruta med vatten så att färgen får rinna.

 

  • När du vill binda ihop det du målat kan du måla en genomskinlig färg över det hela eller över partier som ”stämmer” allt i en enhetlig ton. Späd då gärna ut färgen med akrylmedium. Detta ändrar bilden utan att förstöra de tecken och fläckar du skapat. Det kan se mjölkigt ut först, men blir klart när det torkat.

 

  • Snurra ditt verktyg runt, dutta med det, lek, gör former. Snurra borsten till små rundlar. Gör prickar med fingrarna eller med baksidan av skaftet. Du kan inte göra misstag här, det är bara att gegga på!

 

  • Testa att göra linjer med kanten av verktyget, använd det på nya sätt.

 

  • Man kan doppa i flera färger samtidigt och få effekter vid duttandet.

 

  • Leta nya sätt att använda händerna och penslarna. En smal pensel med flytande färg passar till linjer. Håll den löst i handen och snurra den lätt medan du gör linjen, då blir den levande.

 

  • Att arbeta snabbt och ”slarvigt” med energi ger en mer levande bild. Testa!

Ovan: Detalj ur Pias målning.

Fler tips

  • Ha flödigt med färg på redskapet!

 

  • Händerna: Pekfingret ger en liten oval! Lillfingret ger ett mindre, runt märke, tummen ger ett större. Du kan doppa alla fingrarna och skapa en massa snabba prickar och dra parallella linjer.

 

  • Leta saker att stämpla med: Saker från naturen, saker från köket, lock, svampar, slickepottar, eller från snickarboden som skrapor etc. Saker från kontoret eller pennor att skrapa fram linjer med. Att rulla en tom toarulle med färg kan ge fina strukturer.

 

  • Lägg på lite fast akryl med kalla färger ovanpå ett torkat lager med varm färg och skrapa fram det som är under!

 

  • När du sprayar på det du målat och låter det droppa och rinna, använd bred spray inte en stråle, då det kan lätt ta bort för mycket färg.

 

  • Dra bort färg med en trasa som du lindat runt handen.

 

  • Bilden blir mer levande om du gnuggar lite med skumborsten i den våta färgen.

 

  • Använd upp så mycket färg som möjligt, låt det bli så lite spill som möjligt. Gnugga av färgen ur penslarna på en duk innan du rengör dem.

 

  • Låt skumborstarna stå i vatten istället för att rengöra dem.

 

  • Skapa variation! Leta efter kontraster! Ljust på mörkt, komplementfärger ovanpå varandra. Täck över stora fält om du får lust!

 

  • Titta ofta i spegeln!

När det är dags att avsluta bilden

När du vill börja binda ihop bilden kan det vara bra att börja upprepa mönstren lite här och var i bilden så att målningen får en rytm. Låt en färg återkomma och dominera, det länkar ofta ihop den.

Förenklingsprocessen

Måla över (täckande eller genomskinligt) en stor del av bilden. ”Kill your darlings”. Det blir som en nystart i tillblivelsen av bilden.

Du kan grovt förenklat tänka dig processen i tre steg:

  1. Åstadkom flera varma och kalla lager som fått torka mellan varven.
  2. Bind samman en del partier med genomskinlig färg och lägg in figurativa element som du upprepar på olika vis.
  3. Sist av allt adderar du riktigt mörka färger och mycket ljusa färger.

Vad heter den?

Det kan vara lika viktigt som bilden själv! Sätt titlar genom att läsa poesi medan du tittar på din tavla eller ta hjälp av en grupp. Känn efter!

 

 

Mer för elever:

Studiebesök Thielska Galleriet

Måla vatten

Träd i konsten

Studiebesök på Nationalmuseum

Spontan lek med färg och form

Människor i rörelse

Landskap

Om olja

Materiallära

Färglära

Skiktmåleri

Så målar jag ljus

Idéer och kompoisition

Om Akryl

Om Tempera

Viktigt om hälsa

Memoreringssånger

Elevutställning

Ta med till kursen